Kategorie
 
 
 
 
 
 

Kancelář není místo, ale cíl

Kancelář není místo, ale cíl

6 aktuálních trendů v oblasti office prostor

Změní pandemie svět kanceláří? V době, kdy je mnoho zaměstnanců odkázáno na práci v izolaci domácího prostředí, rapidně klesá množství sociálních interakcí. Den v práci už proto mnozí z nás nepovažují za nezbytné „zlo“, ale naopak za událost. Touha po osobním setkání a lidském kontaktu mění i současné požadavky na office.

 

 

V roce 2021 se design kanceláří zaměřuje na vytvoření pracovního prostředí, které je nejen inspirativní, ale také bezpečné. Pandemie nám připomněla, jak důležití jsou jednotliví členové týmu a jak podstatné je, aby byli zaměstnanci zdraví (a to fyzicky i mentálně) a samozřejmě produktivní. Nemalou roli při tom hraje design office prostor.

 

Kancelář jako hybrid

Současná moderní kancelář často přebírá funkce jiných prostor. Kromě bytových interiérů čerpá inspiraci v oblasti hotelového či zábavního průmyslu. V zahraničí se dokonce můžete setkat s pojmem „hospitality office“ označujícím kancelář, která vás pohostí, vlídně přivítá a vytvoří příjemné zázemí, podobně jako hotel pro své hosty.

Sólová práce se dnes spojuje zejména se soustředěnou prací z domova. Naopak kancelář je vnímána jako místo, kde dochází k synergii, výměně názorů a sdílení myšlenek. Konvenčním prvkům, jako jsou stoly s kancelářskými židlemi nebo zasedací místnosti, tak konkurují oddechová zákoutí, mítinkové „ostrůvky“ a středové zóny s méně formálním – komunitním charakterem.

 

 

Znáte corpoworking?

Jedná se vlastně o formu co-workingu, nejčastěji v rámci stávajících office prostor konkrétní společnosti. Otevírá možnosti zejména zaměstnancům, kteří povětšinou pracují z domova a nemají stálé místo v kanceláři, ale čas od času potřebují osobní setkání, mítinky s klienty, dodavateli či externími spolupracovníky. Prostor lze flexibilně využít i na workshopy nebo eventy a zařídit méně formálním nábytkem, ke kterému patří i soft seating, neboli pohodlné čalouněné sezení.

 

Kancelář v pohybu

V době, kdy kancelář dokáže nabídnout třeba deset různých typů prostor pro práci, stůl přestává být hlavním „uzlem produktivity“. Současný office má totiž spíše nomádský než statický charakter. Přispívá k tomu nábytek, který umožňuje pracovat během jednoho dne vsedě, ale také vestoje či ležérně – třeba s nohama nataženýma na pohovce. Ale také za to může koncept „rotování“ zaměstnanců, díky kterému není nikdo zaseknutý na jednom míse. I samotní designéři a architekti se ve spolupráci s office manažery snaží řešit dispozice tak, aby se „lidské zdroje“ pohybovaly. Je to prospěšné nejen z hlediska zdraví, ale také z pohledu efektivnější práce.

 

Věděli jste, že...?

Po hodině sezení ztrácejí krevní cévy až 50% jejich objemu, což ztěžuje průtok a cirkulaci krve. Když se to děje dlouhodobě, stoupá například riziko vzniku trombózy. Po pěti hodinách sezení také výrazně stoupá hladina cukru v krvi, jelikož tělo není schopno spálit nadbytečnou energii.

Sezení v různých výškách se přizpůsobuje každé situaci v kanceláři a zároveň udržuje vaše tělo v pohybu, jinak totiž sedíme na klasické kancelářské židli, jinak na vyvýšeném taburetu. Ke stand-by stolku se dokonce stačí jen postavit, za což vám poděkuje celý pohybový aparát.

 

 

Kancelář jako „měňavka“

Flexibilita nabírá v období pandemie na důležitosti. Jelikož žijeme ve větší nejistotě, flexibilita je jedna z mála věcí, která podnikům a firmám umožňuje přežít. Přizpůsobivost kancelářských prostor znamená, že se dokáží adaptovat na různé scénáře vývoje. Namísto konkrétního počtu lavic a stolů pro konkrétní počet lidí je třeba myslet na způsoby využití daných kanceláří. Flexibilní design má výhodu také v tom, že se dokáže rychleji přizpůsobit rapidnímu nárůstu pracovních sil, ale také zmenšování týmů, práci z domova, ale i společné práci v kanceláři. Není přitom třeba přesouvat se do menších či větších prostor, protože vše lze vyřešit v rámci stávající dispozice.

Rozličným scénářům se dokáže nejlépe přizpůsobit modulární nábytek, který lze seskládat do nesčetných podob sezení. Konfiguraci jednotlivých kousků lze změnit prakticky okamžitě – tak, aby dokonale vyhovovala konkrétní potřebě, například rychlému brainstormingu, velké prezentaci nebo uvolněnému workshopu. Díky flexibilnímu, resp. modulárnímu nábytku lze také využít každý metr čtvereční, včetně výklenků a chodeb. I zde lze zřídit třeba telefonní boxy či relaxační sedací zóny.

 

Věděli jste, že...?

Podle psychologů může být spontánní pracovní diskuse dvou či tří lidí produktivnější než formálně naplánovaný mítink. Lidé se totiž cítí uvolněnější a díky tomu jsou také kreativnější.

Jednotlivé prvky kolekce Nimble můžete kombinovat dle libosti. Nabízejí různé typy sezení v různých barevných provedeních. Máte chuť sedět na pohovce nebo se cítíte lépe na taburetu? Není problém!

 

 

Kancelář, která (ne)slyší

Hluk se stal největším problémem konvenčních open-space kanceláří. Ukázalo se, že z dlouhodobého hlediska mohou být příčinou poklesu soustředěnosti a tím i nižší produktivity zaměstnanců. Cílem současných kanceláří však není návrat ke kójím či odděleným místnostem, ale spíše zajištění flexibilních akustických bariér v rámci otevřeného office konceptu.

Příkladem jsou takzvané „phone boxy“, kde si jednotlivci můžou vyřídit potřebné telefonáty, aniž by rušili ostatní, nebo posuvné stěny, které lze různým způsobem otevírat, posouvat či zavírat. Nenáročným, ale chytrým mobilním výdobytkem současných kanceláří jsou akustické panely, které zajišťují nejen vizuální bariéru, ale zároveň tlumí hluk. Navíc je během pár vteřin můžete přemístit tam, kde je aktuálně potřebujete využít.

 

 

Kancelář, která se zajímá

Pokrokoví office manažeři nepřemýšlejí jen o tom, jak na určitou plochu umístit konkrétní počet lidí a jak jim zajistit hygienicky čisté prostředí. Dnešní kancelář má v hledáčku samotného člověka. Způsoby, jakými lidé prostor využívají a jak se v něm chovají, jsou totiž přinejmenším tak důležité jako samotný design.

Ohleduplnost se neprojevuje jen v environmentálním povědomí, ale i ve vizuálním sbližování kancelářského prostředí s přírodou. Člověk totiž odpradávna inklinuje ke všemu, co je spjato s přírodou, nebo mu ji připomíná (odborně to popisuje termín biofilie). Prim tedy hrají i takové atributy, jako kvalitní a čistý vzduch, dostatek zeleně, spousta přirozeného světla, pohodlný nábytek s příjemnými organickými tvary a udržitelnost. Tu samozřejmě lze ovlivnit již výběrem nábytku, který je kvalitní, nadčasový a univerzálně využitelný.

 

 

Kancelář, která je insta-friendly

Při zařizování kanceláře se na závěr vyplatí myslet i na to, že design samotného office prostoru se stává marketingovým nástrojem i neverbálním komunikačním prostředkem firmy. Pokud chce značka získat šikovné talentované lidi, musí jim poskytnout reprezentativní, tvůrčí, inspirativní a v dnešní době i dostatečně „fotogenické“ prostředí – prostě takové, kterým se mohou pochlubit na Snapchatu či na svém instagramovém profilu.

Jak tedy bude vypadat vaše kancelář v roce 2023?

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verze